Samordnad planering
Rutiner för Samordnad planering. Här beskrivs de rutiner som tagits fram för samordnad planering vid användning av planeringssystem i omsorgsförvaltningen Kristianstads kommun.
1. Ny kund (omvårdnad, service, ledsagning, avlösning)
4. Uppföljning - hembesök/genomförandeplan
5. Förändringar i beställningar och HSL uppdrag
10. Syfte och manual för SamPlan
1. Ny kund (Omvårdnad, Service, Ledsagning, Avlösning)
1.1 Myndighetsenheten
Biståndshandläggaren skickar en beställning till utföraren i Lifecare.
1.2 Planeraren
- Bevakar de utförarenheter man planerar för i Lifecare Utförare.
-
Skriv ut beställning och strukturerad dokumentation.
1.3 Enhetschefen
Accepterar beställningar.
1.4 Planeraren
- Skapar besöksschema på kunden i Lifecare Planering. Tillfälle för upprättande av genomförandeplan tillsammans med kunden planeras också in.
- Utser två kontaktmän.
- Kör rapporten, Besökstillfällen och bifogar den i ett mejl till enhetschef och kontaktman.
-
Kontaktar kund med information om första besökstillfälle och dokumenterar under Övrigt av vikt.
1.5 Kontaktmannen
- Upprättar genomförandeplan tillsammans med kund vid inplanerat tillfälle. Till sin hjälp har kontaktmannen försetts med rapporten besökstillfällen, beställning och strukturerad dokumentation.
- När genomförandeplanen är upprättad så tar kontaktmannen en kopia och lämnar till kund
-
Skriver en anteckning på kund under rubriken genomförandeplan i Lifecare utförare om att genomförandeplanen är upprättad/reviderad, vilka som deltagit och när uppföljning sker.
2. Ny kund (Hemsjukvård)
2.1 Legitimerad personal
Sjuksköterska, arbetsterapeut eller sjukgymnast skickar ett HSL uppdrag som utföraren får i Lifecare Utförare.
2.2 Planeraren
Skriver ut HSL uppdraget.
2.3 Enhetschefen
Lägger till insatsen hemsjukvård dag/natt.
3. Ny kund (Matbeställning)
3.1 Myndighetsenheten
Biståndshandläggaren skickar en beställning till utföraren.
3.2 Planeraren
Skriver ut beställning
3.3 Enhetschefen
Accepterar beställning.
3.4 Planeraren
Skickar i Lifecare Meddelande till kökets gemensamma meddelandegrupp. Lägg
till Läskvitto vid utskick. Viktigt att följande information framgår:
- Kundens namn
- Adress
- telefonnummer
- personnummer
- vilka dagar
- vilken kost
- startdatum
- vilken runda som är lämplig eller taxi
3.5 Köket
- Lifecare Meddelande kontrolleras dagligen.
- Svar till planerare i Lifecare Meddelande.
4. Uppföljning - Hembesök / Genomförandeplan
4.1 Myndighetsenheten/ Rehabenheten initierar
- Biståndshandläggaren/Rehab bokar tid med kund/patient.
- Biståndshandläggaren/Rehab kontaktar utföraren genom Lifecare meddelande med information om uppföljning och om kund/patient önskar att någon från hemtjänsten behöver följa med.
4.2 Planeraren
- Söker fram vilka genomförandeplaner som ligger i tiden för uppföljning i Lifecare
utförare. - Planerar in besöket alternativt förlänger befintligt besök i Lifecare Planering
5. Förändringar i beställningar och HSL uppdrag
5.1 Myndighetsenheten/Legitimerad personal
- Biståndshandläggaren upprättar ny beställning och skickar till utföraren.
- Legitimerad personal upprättar nytt HSL uppdrag.
5.2 Planeraren
- Tar emot beställningen från biståndshandläggaren och HSL uppdrag från legitimerad personal och gör eventuella justeringar i Lifecare Planering.
- Mejlar besökstillfällen till enhetschefen och kontaktmannen för kännedom när justeringar är genomförda efter den nya beställningen från biståndshandläggaren och nya HSL uppdraget när förändringen kommer från legitimerad personal.
5.3 Enhetschefen
- SoL: Accepterar beställningen
- HSL: Accepterar HSL uppdraget
6. Förändringar i besök
Förbud av personal
Förbud av personal skall alltid ske muntligen mellan Enhetschef och planerare för diskussion av eventuella konsekvenser.
7. Avböjda besök
- Avböjda besök ska alltid dokumenteras.
- Planerarna ska dagligen gå igenom anteckningar i Lifecare Utförare. Om en anteckning avser ett datum framåt i tiden så kopierar man texten till anteckning i Lifecare Planering på aktuellt datum.
- Planerarna ställer in besöken i Lifecare Planering.
- Upprepade avböjningar ska utvärderas av utföraren, behöver något ändras i behovet, så ska
detta meddelas biståndshandläggaren enligt befintlig rutin.
8. Omplanering/Bemanning
Prioriteringsordning
- Omfördela mellan indelningar inom hemtjänstgruppen.
- Omfördela resurs/behov mellan hemtjänstgrupper (dela ut-funktionen)
- Flytta besök inom hemtjänstgruppen (till/från annan dag)
- Beställa ersättare
- Gruppen löser det själva (gäller när planeraren inte är tillgänglig)
- Korta ner besök
- Ringa in från kvällen
- Ställa in besök
9. Utskrift av rapporter
- Arbetsschema kväll och helg
- Planeringsöversikt