E-tjänster

E-tjänster är en service som gör det smidigare för dig som medborgare eller företagare att sköta dina ärenden med kommunen när det passar dig.

Vi använder BankID eller Mobilt BankID som e-legitimation. BankID har inget med din bank att göra utan det är din digitala legitimation.

Samtliga e-tjänster i vår e-tjänstportal

Vi utvecklar ständigt nya e-tjänster och lösningar för att göra dina ärenden så smidiga som möjligt med kommunen. Vi har samlat alla e-tjänster och andra digitala tjänster som du kan behöva på en sida - vår e-tjänstportal.

Tänk på! Våra e-tjänster fungerar bäst med de senaste versionerna av webbläsarna: Chrome, Firefox, Safari, Opera och Edge.

Så använder du en e-tjänst

Du kan använda e-tjänster när som helst på dygnet via en dator, surfplatta eller mobil. När du kommer till e-tjänsten har du olika steg innan du är klar.

  • Information om e-tjänsten.
  • Logga in med e-legitimation
  • Fyll i dina uppgifter, du kan också ladda upp eventuella bilagor
  • Granska och skicka in

När du har skickat in kommer ärendet vidare till rätt handläggare på kommunen.

BankID - vad är det?

I många av våra e-tjänster loggar du in med BankID. BankID är en e-legitimation som gör det möjligt för företag, banker, organisationer och myndigheter att både identifiera och ingå avtal med privatpersoner på Internet. BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar.

Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID e-legitimation genom sin internetbank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det.

Läs mer på www.bankid.com Länk till annan webbplats., eller på din banks webbplats.

Dina personuppgifter

När du använder våra e-tjänster behöver vi olika personuppgifter från dig. Vi behandlar dina personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen, även kallad GDPR (General Data Protection Regulation). Med de här reglerna kan du känna dig trygg vid vår behandling av dina personuppgifter.

Vi använder personuppgifter som namn, adress och personnummer för att kunna hantera ett ärende. Under tiden vi handlägger ärendet är personuppgifterna i tryggt och säkert förvar hos oss. Vi följer reglerna för dataskyddsområdet och skyddar dina grundläggande rättigheter och friheter enligt GDPR. Vi frågar enbart efter de personuppgifter som är nödvändiga för ändamålet och efter att vi hanterat ditt ärende tar vi bort personuppgifterna så snart vi kan. 

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar kl 07.45
Hjälpte informationen på sidan dig?