Lättläst: Hjälpmedel
Du kan få hjälpmedel för att kunna klara vardagliga saker. En rullator eller särskilda bestick är exempel på hjälpmedel.
Du kan ibland behöva hjälpmedel
för att klara ditt dagliga liv.
Exempel på hjälpmedel är:
- rullstol
- rollator
- toalettförhöjning
- duschpall
- köksredskap
- bestick
En arbetsterapeut i Kristianstads kommun
kan låna dig hjälpmedel.
Ring kommunens medborgarcenter
på telefonnummer 044-13 50 00.
Säg att du vill prata med en arbetsterapeut.
Tala om för personen var du bor.
Medborgarcenter kopplar dig till rätt person.
Du och arbetsterapeuten bestämmer tid
för ett besök hemma hos dig.
Arbetsterapeuten undersöker
vilket hjälpmedel du behöver.
Du får låna hjälpmedel
utan att det kostar något.
Det kostar pengar att prova
vilket hjälpmedel du behöver.
Hur mycket det kostar beror på
hur mycket pengar du har.
Du ska lämna tillbaka hjälpmedlet
när du inte längre behöver det.