Kontaktmannens ansvar, övergripande omsorgsförvaltningen
Kontaktmannaskap är ett sätt att organisera verksamheten i omsorgsförvaltningen. Syftet med Kontaktmannaskap är att skapa möjligheter att organisera arbetet så att kunden får en individuell omsorg och upplever trygghet. Kontaktmannen ser till kundens hela livssituation.
Innebörden i uppdraget att vara kontaktman:
Det övergripande uppdraget som kontaktman innebär att du som baspersonal i omsorgsförvaltningen arbetar i en nära relation till kunden, att du har ett helhetsperspektiv och att du arbetar självständigt men i samarbete med kunden och eventuellt andra berörda personer.
För att skapa en trygg omsorgssituation är relation, kommunikation, information, helhetssyn, självbestämmande, kontinuitet och flexibilitet viktiga delar att arbeta utifrån.
Uppdraget i beställningen från biståndshandläggaren på Myndighetsenheten är grunden och utgångspunkten i kontaktmannens uppdrag.
Kontaktmannens ansvar:
- Delta i Inflyttnings- uppstartssamtal med ny kund och/ eller anhöriga/närstående för att diskutera individuella behov utifrån biståndshandläggarens uppdrag, anhörig/närståendes roll samt kundens delaktighet. Vid detta tillfälle eventuellt även få information om kundens levnadshistoria/ berättelse. Levnadshistoria/berättelse är det kunden som bestämmer om den vill delge.
- Informera om genomförandeplanen och dess syfte.
- Tillsammans med kunden upprätta en genomförandeplan utifrån kundens behov, förmåga och målsättning. Kunden ska vid varje upprättad plan ges möjlighet till delaktighet och inflytande.
- Fortlöpande följa upp kundens behov.
- Hålla genomförandeplanen aktuell dvs uppdatera/ revidera genomförandeplanen vid förändringar i kundens behov. Om inga förändringar sker i kundens behov ska genomförandeplanen ändå gås igenom med uppdaterat datum minst var 6 månad.
- Ha regelbunden kontakt med kunden och eventuellt även anhöriga/närstående om kund så vill. Dokumenterat samtycke från kund ska i så fall finnas.
- Ha samordningsansvar för aktuella yrkesgrupper som är delaktiga i kundens situation ( se "Teamet kring kunden" ).
- Ansvara förvaltning av Privata medel inom omsorgsnämndens verksamhetsområde, enligt instruktion.
- Se till att befintliga hjälpmedel fungerar och hålls i ordning.
- Informera om/vara kund behjälplig med hur hen kan lämna eventuella synpunkter och klagomål.