Vägledning till medarbetare
Vägledningen beskriver medarbetarnas ambitionsnivå i utförandet av hemtjänstinsatser. Vi arbetar med kunden i centrum och ett rehabiliterande förhållningssätt. Kundens önskemål samt biståndshandläggarens utredning ligger till grund för verkställighet och genomförandeplan.
Inom ramen för beviljade insatser kan kunder i samråd med kontaktman vid enstaka tillfällen byta ut en insats mot en annan. Rådgör med chef vid oklarheter. Skulle bytet av insats upprepas ska en kontakt tas med biståndshandläggaren för uppföljning av kundens behov.
Insatser | |
---|---|
Avgiftsfri avlösning | Avgiftsfri avlösning i hemmet 10 timmar/mån. Aktivitet av social/personlig karaktär. Serviceinsatser utförs ej under avlösning. |
Bäddning | Renbäddning en gång var fjortonde dag eller vidbehov. Daglig bäddning av sängen efter önskemål om tillvägagångssätt från kunden |
Diskning |
Kundens disk diskas dagligen eller efter behov. Diskning utförs inte för gäster eller annan person utan bistånd i hushållet. |
Dusch | Insatsen inkluderar stöd och hjälp eller tillsyn med dusch och hårvård samt fot och nagelvård som inte kräver speciell kompetens. Iordningställande av badrum samt rengöring av duschhjälpmedel ingår. |
Fönsterputs | Fönsterputs sker i två rum och kök, hall och toalett, upp till två gånger per år. Skulle behov av insatsen ske oftare får biståndshandläggare göra en ny prövning. I insatsen ingår att plocka bort och sätta tillbaka föremål i fönsterkarmen, putsa fönstrets insida, utsida och emellan samt torka av fönsterkarmarna. Om arbetsmiljön tillåter kan man välja att byta ut fönster från ett rum till en inglasad balkong. |
Husdjur | Skötsel av husdjur ingår inte i hemtjänsten. Individuell prövning av biståndshandläggare krävs. |
Inköp av dagligvaror |
Inköpen skall i huvudsak ske digitalt hos MatHem (upphandlad leverantör). I insatsen kan följande ingå: att beställa varor, att packa upp eller att både beställa, packa upp och ta emot varorna. Beställningen sker tillsammans med kunden på av hemtjänsten medhavd surfplatta alternativt bärbar dator. Varorna levereras hem till kunden en gång i veckan (om inget annat överenskommits). Med leveransen skall en följesedel finnas. Det är viktigt att den stäms av gentemot beställningen. Inköp av apoteksvaror som är receptfria sker digitalt i samband med matinköp. Inköp av läkemedel på recept kan ske digitalt om kunden har Bank-id om så inte är fallet och behovet inte kan tillgodoses på annat sätt kan receptbelagda läkemedel hämtas på närmaste apotek. |
Matdistribution |
Mat överlämnas till kund, varm eller kall. I insatsen |
Måltider |
Insatsen kan inkludera hjälp att tillreda och iordningsställa |
Personlig omvårdnad |
Dygnet runt hjälp/stöttning med personlig omvårdnad efter kundens behov. Morgon- och kvällshygien, munvård, klädning, rakning, rengöring av glasögon och hörapparat, enklare makeup, enklare nagelvård, insmörjning med kroppslotion och toalettbesök. Egenvård - hjälp till självhjälp vid t.ex. läkemedelshantering, ta på/av stödstrumpa och att ge ögondroppar. Den enskilde ansvarar själv för åtgärden/behandlingen |
Rökning |
Utifrån arbetsmiljöaspekt ska inte rökning pågå i de rum som personalen kommer att vistas i. I de rum rökning pågår, utförs inga insatser om inte vädring sker. Detta ska framgå i genomförandeplanen. |
Social kontakt/promenad |
Insatsen utformas utifrån den enskildes behov och kan exempelvis bestå av samtal, social samvaro genom spel, fika eller baka en kaka, promenad till mötesplats. Utevistelse/promenad i närmiljön. Aktivitet utförs efter kunds önskemål. |
Sophantering |
Hjälp att bära ut sopor till befintlig soptunna och till sortering i närområdet. |
Städning |
Städning av två rum och kök, hall och badrum varannan vecka, skulle behov av tätare tillfällen finnas tillgodoses dessa efter enskild behovsprövning av biståndshandläggare. I de fall då det finns delade sovrum, så gäller att båda sovrummen samt ett rum till innefattas av städ. I städning ingår på fria ytor dammsugning, våttorkning av golv, dammtorkning, vattna blommor, rengöring av hjälpmedel, och efter behov lättare rengöring av skafferi och kyl. Städutrustning som kan godkännas ur arbetsmiljösynpunkt tillhandahålls av den enskilde. Möjlighet finns att använda beviljad tid till rengöring av spis/ugn, frosta av kyl/frys, städning av balkong eller för att följa årstider/högtider med exempelvis julpynt, påsk eller midsommardekorationer. |
Telefontjänst |
Hemtjänstpersonal ringer på överenskommen tid för att höra hur den enskilde mår eller annat överenskommet utifrån biståndsbeslut. |
Tidning/post |
Hjälp att ta in tidning/post. |
Tillsyn |
Trygghetsskapande besök. |
Tvätt |
Tvättning ska ske i tvättmaskin i den egna bostaden alternativt i tvättstuga som tillhör fastigheten. I tvätthanteringen ingår att boka tvättid, sortera, hänga upp och vika tvätt samt lägga tillbaka tvätt på avsedd plats. Strykning av enstaka klädesplagg ingår. |
Uppvärmning |
All uppvärmning av bostaden är fastighetsägarens ansvar. |