Matdistribution
När köket får meddelande från taxi som transporterar maten att kunden inte öppnar, gäller nedanstående rutiner.
Kunder med enbart matdistribution
Köket ringer den berörda kommunala hemtjänstgruppen som i sin tur vidtar åtgärder.
Kunder med matdistribution + andra insatser från kommunens hemtjänst
Köket ringer den berörda kommunala hemtjänstgruppen som i sin tur vidtar åtgärder.
Kunder med matdistribution + andra insatser av privat utförare
Köket ringer berörd hemtjänstgrupp inom kommunen. Denna grupp faxar meddelandeblankett eller ringer externa utföraren för kännedom om informationen.
Enhetschefens ansvar
Enhetschefen ansvarar för att hemtjänstpersonalen ska ha tillgång till beställningar på samtliga kunder med matdistribution oavsett om kunden har andra insatser eller inte. Det är viktigt att dessa kontaktuppgifter finns tillgängliga i grupplokalen i ex en pärm.
Samtliga händelseförlopp (att kunden inte öppnat och vad som har gjorts) ska dokumenteras av hemtjänstens medarbetare i Mobipen.
Enhetscheferna skall alltid ha en skriftlig rutin för hur personalen ska agera när en kund inte öppnar oavsett vilken insats det rör sig om!
Kundens har ett egenansvar i att meddela sitt leveranskök när det handlar om sin egen planerade frånvaro.