Strömavbrott kök
Här kan du bl.a. läsa om vilka kök som är värdkök vid en krissituation. Vad skall finnas i katastroflådan, vilka apparater skall ha ström när ett reservaggregat används? I sista avsnittet finns telefonnummer till C4-elnät jourtelefon och till larmcentral.
Process: Värdkök för annat kök
Rutiner:
Värdkök
Träffpunkten för Tollaregården, Möllebackshemmet och deras kunder.
Tfn: 044-13 52 43
Sommarro för Fjällbacka och Forsalid
Tfn: 044-13 59 92
Charlottesborg för Önnegården, Särlagården och Allögården
Tfn: 044-13 48 45
Process: Kontakt med värdkök
Rutiner:
Drabbat kök kontaktar sitt värdkök för planering av dagens mat. Gör upp hur
personal och lös utrustning ska fördelas mellan köken.
Process: Sortiment på mat
Rutiner:
Mat ska finnas hemma för att klara tre dagar i kris, inklusive berikning. Mat till kunden skall minst vara 1 varm förrättssoppa samt en varm dessertsoppa,
eller pulver potatismos samt Bullens varmkorv.
Köksförrådet i samtliga kök skall inneha pulverprodukter för att framställa
förrätts- och dessertsoppa, potatismos samt Bullens varmkorv samt möjlighet att berika dessa.
Process: Katastroflådan
Rutiner:
Lådan ska alltid innehålla ficklampa, stearinljus, tändstickor, tändare, batterier till radio & ficklampa. Kontrollera att lådan innehåller ovan nämnda artiklar samt att batterierna har lång hållbarhet (av den person som har ansvaret krisberedskap). Fäst etikett på utsidan av lådan med batteriernas hållbarhetsdatum.
Process: Rutiner för radio
Rutiner:
Radio förvaras på känd plats i kökslokalerna.
Fungerande batterier ska finnas i Katastroflådan.
Process: Rutiner för vattenbrist
Rutiner:
Vid information om eventuellt strömavbrott eller vattenbrist, fyll snarast möjligt
största grytan med kallt vatten.
Process: Reservaggregat
Rutiner:
Då reservaggregat placeras ut, se till att ström erhålls till apparater enligt följande
prioritering:
1. Kökets frysar och kylar.
2. Till ett kokeri/en spis i köket.
3. Någon lampa i köket.
Process: Distribution av mat från värdkök
Rutiner:
Den ansvarige för matdistributionen kontaktar ordinarie distributör om hur maten
skall distribueras till kunden.
1. Försök laga varm mat i eget kök.
2. Externa transporter beställs som hämtar maten i värdköket.
(3. Kökspersonal hämtar maten i värdköket).
(4. Vaktmästare eller vårdpersonal hämtar maten i värdköket).
Process: Packningsrutiner för matdistribution
Rutiner:
Samtliga kök skall ha i lager folieformar till minst två serveringar.
Process: Introduktion av nyanställd personal
Rutiner:
All nyanställd personal informeras om samtliga processer i området Krisberedskap.
Process: Risk- och katastrofmapp
Rutiner:
Mappen uppdateras centralt på omsorgsförvaltningen. Kostchefen ansvarar för att uppdatering i mappen kommer varje kök till del. Köken ansvarar för utskrift och dokumenten förvaras på en plats känd av alla, förslagsvis tillsammans med katastroflådan.
Process: Ansvar för området Krisberedskap
Rutiner:
En person i respektive kök är ansvarig för samtliga processer i området
krisberedskap. En gång per år, genomgång av samtliga processer i området Krisberedskap på ett APT.
Process: Strömavbrott värdkök
Rutiner:
Vid akut strömavbrott och då reservaggregat inte är inkopplat:
Under kontorstid 08.00-16.00, ring C4-Elnät 044-780 75 20
Övrig tid ring C4 Elnät jourtelefon 044-775 78 20 eller larmcentralen 044-200 400