Meny

Lokal värdighetsgaranti

Lokal värdighetsgaranti

Den nationella värdegrunden uttrycks med två begrepp (SoL, 5 kap, 4§):

  • Genom att tillgodose de insatser som är beskrivna i den lokala värdighetsgarantin tillförsäkras den äldre möjligheten att Leva ett värdigt liv.
  • Om de insatserna ges sÃ¥ som de beskrivs i den lokala värdighetsgarantin ska det ge förutsättningar för den äldre att ocksÃ¥ känna välbefinnande.

 

Den lokala värdighetsgarantin

Inom följande områden uttrycks kvalitetsmålen i form av en lokal värdighetsgaranti där Kristianstads kommun garanterar följande:

1. Gott bemötande

  • All personal i Kristianstads kommun arbetar utifrÃ¥n en kommunal bemötandeguide.
  • FrÃ¥gor som rör värdegrund och bemötande tas upp pÃ¥ varje arbetsplatsträff pÃ¥ alla arbetsplatser inom äldreomsorgen.

 

2. Meningsfull vardag – att känna livslust och glädje

  • Du som bor i ett vÃ¥rd- och omsorgsboende ska erbjudas att delta i gemensamma aktiviteter minst en gÃ¥ng i veckan samt fÃ¥ möjlighet att bli delaktig i planeringen av dem. Utevistelse är ett naturligt inslag i vardagen pÃ¥ vÃ¥rd- och omsorgsboende.
  • Du som bor i ett vÃ¥rd- och omsorgsboende ska av din kontaktman erbjudas egentid minst en timme i veckan. DÃ¥ kan du tillsammans med kontaktmannen disponera den tiden för en aktivitet som du själv önskar, till exempel en promenad eller en stund för samtal.
  • Du som bor i ett vÃ¥rd- och omsorgsboende ska kunna uppleva Ã¥rstidsväxlingar och känna skillnaden mellan vardag och helg. Du ska kunna fira de högtider som traditionellt firas i Sverige eller fira andra religiösa och kulturella högtider som stämmer överens med din tro och kulturella bakgrund.
  • Du som har hemtjänst fÃ¥r information om aktuella aktiviteter pÃ¥ närmaste mötesplats.

 

3. Individuell planering

  • Du erbjuds en personlig kontaktman som är din huvudsakliga kontaktlänk i ditt kontaktnät.
  • Din kontaktman stämmer regelbundet av dina synpunkter med dig när det gäller personalkontinuitet.
  • Du erbjuds att tillsammans med din kontaktman upprätta en genomförandeplan. Om du vill sÃ¥ gÃ¥r det bra att anhöriga till dig närvarar. I genomförandeplanen gÃ¥r vi noga igenom hur och när du vill att den via bistÃ¥ndsbeslut beviljade insatsen ska utföras. I genomförandeplanen fÃ¥r du ocksÃ¥ möjlighet att berätta om dina intressen och vad som ger dig en innehÃ¥llsrik dag.
  • Personalen använder sig av systematiska arbetssätt för att förebygga att du drabbas av undernäring, trycksÃ¥r och fallskador samt munohälsa.
  • Du blir informerad i förväg om du kommer att träffa ny personal eller vikarier.
  • Du som bor i ett vÃ¥rd- och omsorgsboende ska kunna följa den dygnsrytm du är van vid och önskar.
  • Du som har hemtjänst fÃ¥r veta i sÃ¥ god tid som möjligt innan stödet ska ges, om tiden inte kan hÃ¥llas.
  • Det under vardagar mellan kl. 08:00 - 16:00 finns en person som besvarar dina samtal när du per telefon vill kontakta din hemtjänstgrupp.
  • Du som har hemtjänst erbjuds ett schema över när den beviljade insatsen ska genomföras.

 

4. Mat- och måltidsmiljö

  • Du som fÃ¥r matdistribution eller äter dina mÃ¥ltider pÃ¥ ett vÃ¥rd- och omsorgsboende eller mötesplats erbjuds att välja mellan tvÃ¥ middagsrätter.
  • Maten som serveras är näringsrik och att specialkost erbjuds dig som behöver det.
  • MÃ¥ltidsmiljön i vÃ¥ra vÃ¥rd- och omsorgsboenden är hemtrevliga och präglas av lugn och ro.

 

5. Omsorg vid livets slut

  • Du som sÃ¥ önskar har av dig känd personal hos dig i omsorgen vid livets slut.
  • Dina anhöriga ska om du önskar ha möjligheten att vara med och planera den omsorg du behöver vid livets slut.
  • Du och dina anhöriga ska fÃ¥ rÃ¥d och stöd i frÃ¥gor som rör din omsorg vid livets slut.

Meddela fel på sidan

Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

* Obligatoriskt om du vill få svar

Det du skickar till kommunen blir allmän handling.