Meny

Återsökning till Migrationsverket

Återsökning till Migrationsverket

Bakgrund

En kommun kan få ersättning från Migrationsverket för personer som på grund av ålderdom, sjukdom eller funktionshinder behöver särskilt boende för service och omvårdnad eller stöd och hjälp i boendet, till exempel hemtjänst eller anhörigvård. Kommunen kan få ersättning för 75 procent av kommunens kostnader för stöd och hjälp i boendet inklusive sociala avgifter, minus den egenavgift som personen själv har betalat.

Exempel: Kommunens kostnad x 75 procent minus egenavgift = sökbart belopp för kommunen.

Behovet av stöd och hjälp på grund av ålderdom ska ha funnits vid första mottagandet i en kommun. För övriga ska sjukdomen eller funktionshindret ha funnits vid mottagandet eller på annat sätt ha ett direkt samband med personens situation som skyddsbehövande.

Kriterier för ansökan om ersättning från Migrationsverket

Den första ansökan ska ha kommit in inom tre Ã¥r frÃ¥n den dag personen första gÃ¥ngen togs emot i en kommun. Dock betalas ersättning endast ut för föregÃ¥ende kalenderÃ¥r, du kan inte ansöka om ersättning för tre Ã¥r tillbaka vid ett och samma tillfälle. Migrationsverket rekommenderar att kommunen skickar in en första ansökan vid utgÃ¥ngen av det första kalenderÃ¥ret. En ansökan per ersättningstyp ska ha kommit in till Migrationsverket senast inom ett Ã¥r frÃ¥n utgÃ¥ngen av det kalenderÃ¥r ansökan gäller. Det innebär att du behöver lämna in en ansökan för stöd i boendet eller särskilda boendeformer för service och omvÃ¥rdnad inom denna tid. Även om den första ansökan skickas in senare, kan den prövas om det finns särskilda skäl. Ett sÃ¥dant skäl kan vara att personen har flyttat och den kommun där personen bodde tidigare inte ansökte om ersättning inom tre Ã¥r. 

  • Personen ska vara beviljad insatser enligt SoL/LSS
  • Personen ska inte ha svenskt medborgarskap
  • Den första ansökan ska ha kommit in inom tre Ã¥r frÃ¥n den dag personen första gÃ¥ngen togs emot i en kommun.
  • Sjukdomen eller funktionshindret ska ha funnits vid mottagandet eller pÃ¥ annat sätt ha ett direkt samband med personens situation som skyddsbehövande

Det är ekonomichef som är ansvarig för att ansökningar skickas till Migrationsverket, men vi behöver vara behjälpliga med att ta fram nödvändigt underlag till ansökningarna.  

 OmrÃ¥desansvarig bistÃ¥ndshandläggare ansvarar för att

  • Skicka ett meddelande via LifeCare till avgiftshandläggare Marie Axelsson, när en kund kan vara aktuell att ansöka om ersättning för enligt ovanstÃ¥ende kriterier. Marie Axelsson undersöker i KIR sÃ¥ att personen inte är svensk medborgare och att personen inte varit i Sverige i mer än tre Ã¥r.
  • Vid besked frÃ¥n Marie Axelsson att ersättning kan sökas begär bistÃ¥ndshandläggaren in läkarintyg som kan styrka de insatserna som är aktuella frÃ¥n omsorgsförvaltningen enligt SoL eller LSS. Redan vid första kontakt med kunden kan ett läkarintyg begäras. Tänk pÃ¥ att inhämta samtycke att intyget fÃ¥r lämnas vidare för Ã¥tersökning. Lämna läkarintyget till Marie Axelsson. 

Meddela fel på sidan

Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

* Obligatoriskt om du vill få svar

Det du skickar till kommunen blir allmän handling.