Skadedjur
Rutin vid förekomst av vägglöss eller kackerlackor, hos en kund eller patient.
I ordinärt boende
Informera ansvarig enhetschef och sjuksköterska om personen har insatser från hemtjänsten och hemsjukvården.
Informera sjuksköterskan om patienten enbart har hemsjukvård.
Enhetschefen/sjuksköterskan ber i första hand kunden/patienten eller dennes legala företrädare att själv kontakta saneringsföretag. De flesta bostadsföretag har ett avtal med en firma som bekämpar skadedjur. Det ingår också oftast i en privat villa/hemförsäkring.
Behöver kunden/patienten stöd ska enhetschefen eller sjuksköterskan kontakta Anticimex för råd och stöd.
Enhetschefen/sjuksköterskan följer saneringsföretagets anvisningar och informerar personalen.
Enhetschefen informerar verksamhetschef och MAS om händelsen, åtgärder och uppföljning.
I vård- och omsorgsboende
Informera ansvarig enhetschef.
Enhetschefen kontaktar saneringsföretag som bostadsföretaget har avtal med.
Enhetschefen följer saneringsföretagets anvisningar och informerar personalen.
Enhetschefen informerar verksamhetschefen och MAS om händelsen, åtgärder och uppföljning.