Tv-kändisen blir ambassadör för Kristianstad

Uppdaterad:6. maj 2021 15:18Arkiverad

I ett samarbete med Kristianstads kommun visar, hyllar och berättar skådespelaren Rasmus Troedsson om olika besöksmål och smultronställen runt om i bygden. ”För mig är det här en kärleksförklaring till Kristianstad”, säger han.

Rasmus Troedsson spelar in filmer från Kristianstads smultronställen, ett samarbete med besöksnäringen i Kristianstads kommun.
Rasmus Troedsson spelar in filmer från Kristianstads smultronställen, ett samarbete med besöksnäringen i Kristianstads kommun.

För svenska folket är Rasmus Troedsson mest känd som karaktären Bellan Roos i tv-serien ”Vår tid är nu”. Men Kristianstadssonen har också ett stort hjärta för sin hembygd.

Nu blir Rasmus Troedsson ambassadör för Kristianstadsbygden i den satsning riktad mot svenska semesterfirare som Kristianstads kommun gör inför sommaren. I tiotalet olika filmer, filmade vid tre olika tillfällen under våren, besöker Rasmus olika smultronställen runt om i kommunen och berättar om sin kärlek till hembygden.

– Jag älskar människorna i Kristianstad, men också arkitekturen och naturen. Kristianstad är ju en av Sveriges vackraste städer, men det har kommit lite i bakvattnet. Jag är gärna med och lyfter bygden, jag brinner verkligen för trakten här omkring, säger Rasmus som är uppvuxen i Kristianstad och numera bosatt i Huaröd.

Det finns mycket som han vill lyfta fram och få fler att upptäcka.

– Ta bara Linderödsåsen som exempel… naturen där är ju helt fantastisk. Det är ju Skånes sista vildmark, och svårt att hitta vackrare miljöer än så. För mig är en drömsemester att vara här hemma!

Hittar fler smultronställen

Även om majvädret långt ifrån visar sig från sin bästa sida under vårens andra inspelningsdag, så är Rasmus på ett strålande humör när han möter upp i centrala Kristianstad. Inspelningarna ska börja med ett inslag hos Olssons ost innan färden går vidare till Vattenriket med Safaribåten och kajaker.

Samarbetet med Kristianstads kommun omfattade från början tio filmer, med manus och regi av Rasmus själv. Under dagarna när filmerna spelas in har dock antalet utökats – Rasmus hittar hela tiden nya smultronställen som han vill lyfta fram.

Bland annat besöks centrala Kristianstad, Vattenriket, Vånga och Åhus. Filmerna ska sedan användas i olika kampanjer och kanaler för att marknadsföra Kristianstad. 

–  Vi är väldigt glada över att få möjligheten att göra detta tillsammans med Rasmus Troedsson. Hans kärlek till Kristianstad och bygden här omkring är verkligen spontan och äkta, säger Eva Berglund, besöksnäringsstrateg i Kristianstads kommun.

Satsning mot Sverige

Filmerna är ett led i besöksnäringens satsning mot den svenska marknaden. Som en följd av pandemin har semestrandet inom landet ökat kraftigt. Under fjolåret upptäckte svenskarna att det faktiskt kunde vara ganska trevligt att semestra på hemmaplan, och trenden med hemester ser ut att vara lika stark i år. Därmed är satsningen i år också inriktad mot den inhemska marknaden, och målet är att lyfta fram alla fantastiska besöksmål, upplevelser och smultronställen som finns i trakten runt Kristianstad.

–  Vi hoppas att fler ska göra som Rasmus Troedsson och bli stolta ambassadörer för Kristianstadsbygden. Skryt om hur mycket här finns att se och uppleva och dela med er till släkt, vänner och bekanta, uppmanar Eva Berglund alla andra som älskar sin hembygd.

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.