Kristianstads stadskärna har tappat mindre under Corona

22. oktober 2020 16:21Arkiverad

Kristianstads stadskärna tappade i omsättning under 2019. Men de negativa effekterna av Coronapandemin första halvåret 2020 har varit mindre i Kristianstad än i jämförbara stadskärnor.

Kristianstads stadskärna är mitt i den strukturomvandling som just nu ses i stadskärnorna generellt. Medan detaljhandeln minskar i omsättning ökar hotell, caféer och kommersiell service.
Kristianstads stadskärna är mitt i den strukturomvandling som just nu ses i stadskärnorna generellt. Medan detaljhandeln minskar i omsättning ökar hotell, caféer och kommersiell service.

- Vi har fortfarande utmaningar, men signalerna vi får angående stadskärnan är positiva, säger Tina Gunnarsson, näringslivschef i Kristianstads kommun.

Siffrorna kommer från Cityindex, den rapport om svenska stadskärnor som HUI Research gör tillsammans med Fastighetsägarna.

För Kristianstads del fortsätter den trend som syntes redan i 2018 års rapport: Detaljhandeln minskar i omsättning, medan såväl hotell som kommersiell service visar en större ökning än i jämförbara stadskärnor. Den totala omsättningsminskningen i Kristianstad under 2019 var 5,6 procent.

-          Strukturomvandlingen i våra stadskärnor har varit tydlig de senaste åren. De branscher som har stått för omsättningsökningen har främst varit restaurang- och hotellnäringen tillsammans med mer upplevelsebaserad konsumtion, säger Magnus Hulthe Andersson, näringspolitiskt ansvarig i Fastighetsägarna syd.

Corona har påverkat

Coronapandemin har påverkat handeln generellt, i synnerhet under de första månaderna. Under sommaren har vissa branscher återhämtat sig, och vissa segment inom handeln – exempelvis bygg, elektronik och möbler – har snarast märkt ett uppsving.

Kristianstad har dock klarat sig bättre än genomsnittet av jämförbara stadskärnor med ett beräknat tapp av den totala omsättningen på 16 procent under första halvåret 2020. Snittet för jämförbara städer ligger på 23 procent.

-          Återhämtningen har gått snabbare än vi räknat med. Den senaste tiden ser vi även att flera nya butiker etablerat sig i stadskärnan, vilket är riktigt kul, säger Magnus Hulthe Andersson, som också tillägger:

-          Trenden som vi ser nu är att små caféer och restauranger, skräddare och skomakare tar plats i stadskärnan igen. Samtidigt söker konsumenterna en atmosfär som knyter an till det lokala, unika och genuina.

Sedan våren 2019 har Kristianstads kommun arbetat med stadsutvecklingsprojektet En levande stadskärna, som syftar till att skapa förutsättningar för en attraktiv och levande stad också i fram- tiden.

-          ­I en levande stadskärna bor och arbetar vi, umgås under dygnets alla timmar, tar del av kultur och nöjen och konsumerar varor och tjänster vi har behov av. En attraktiv stadskärna lockar boende, besökare, företagsetableringar, entreprenörer och investerare. Det skapar tillväxt. Det behövs tydliga strategier och uthållighet och jag tycker det är positivt att Kristianstad börjat ta grepp om en långsiktig strategi för att utveckla stadskärnan, säger Magnus Hulthe Andersson.

Positiva signaler

För kommunens näringslivschef Tina Gunnarsson är många signaler gällande stadskärnan positiva, även om det fortfarande är tufft för många, och pandemins restriktioner fortsätter påverka verksamheterna:

-          Vi kommer säkert få se fler som stänger, men det händer också mycket positivt just nu. Bara den närmaste tiden kan vi välkomna tio nya verksamheter till stadskärnan, och fastighetsägarna signalerar dessutom att det finns efterfrågan från fler aktörer.

 

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.