I våra kommunala förskolor och skolor använder vi digitala skolsystem för kommunikation mellan pedagoger, elever och vårdnadshavare. I skolsystemen kan du ta del av information från pedagoger, anmäla frånvaro och följa din eller dina barns kunskapsutveckling.
Unikum
Unikum används för elevdokumentation, information och kommunikation mellan hem och skola.
Skolsystemet Unikum är en lärportal för våra kommunala förskolor och skolor. I Unikum kommer du som vårdnadshavare, elev och personal åt elevdokumentation, information och kommunikation.
Vårdnadshavare
Som vårdnadshavare kan du i Unikum ta del av information, följa ditt barns kunskapsutveckling och kommunicera med förskola, skola och fritidshem.
Det finns två sätt för dig som vårdnadshavare att logga in, antingen genom att använda appen Unikum Familj eller via Unikums inloggningssida. Du loggar in med BankID. Appen är gratis och finns att ladda ner på mobiltelefon eller surfplatta i App Store och Google Play.
Om du loggar in via webben ska du klicka på Kristianstads kommun för vårdnadshavare.
- E-tjänst: Direkt till inloggning med BankID
Länk till annan webbplats.
- E-tjänst: Unikum, Inloggning för vårdnadshavare
Länk till annan webbplats.
För mer om appen Unikum Familj kan du läsa mer på Unikums egen webbsida.
- Information om Unikum Familj på svenska
Länk till annan webbplats.
- Information om Unikum Familj på engelska
Länk till annan webbplats.
Är du god man, fosterförälder eller familjehem och därmed behöver få tillgång till skolsystemen ska du vända dig till personalen på förskolan eller skolan. De hjälper dig så att du kan logga in via BankID.
Behöver du hjälp med Unikum?
Behöver du som vårdnadshavare hjälp med Unikum ska du prata med ditt barns förskollärare, lärare eller mentor.
Unikum har också en supportportal med hjälpartiklar och filmer som du kan titta på:
- Kom igång - Förälder till elev i grundskola och gymnasium
Länk till annan webbplats.
- Kom igång - Appen Unikum Familj
Länk till annan webbplats.
Elev
I Unikum kan du följa din kunskapsutveckling och ta del av till exempel omdöme. Du kommunicerar även med dina pedagoger i Unikum kring din skolgång och ditt lärande.
Som elev kommer du åt Unikum via din elevdator. Behöver du som elev hjälp med Unikum ska du prata med din lärare eller mentor.
Om du loggar in via webben ska du klicka på Kristianstads kommun för personal och elever.
Personal
Som personal kommer du åt Unikum via din arbetsdator. På intranätet finns också en länk till inloggningen.
Frånvaroanmälan och ledighet
Frånvaroanmälan till förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola görs av vårdnadshavare i appen Edlevo och av myndiga elever via EdlevoElev i Unikum innan skoldagen börjar. Funktionen frånvaroanmälan är inte tillgänglig för elever under sommarlov eftersom ingen klassplacering finns.
Vid ogiltig frånvaro eller sen ankomst går meddelade ut via SMS och notis i appen Edlevo till vårdnadshavare. SMS och notis går ut i samma stund som lektionen bekräftas.
Mer information läs vidare här:
Vårdnadshavare
För att få tillgång till Edlevo behöver du som vårdnadshavare ladda ner appen Edlevo. Appen är gratis och finns att ladda ner på mobiltelefon eller surfplatta i App Store och Google Play. Du loggar in med BankID.
När du loggar in väljer du vilken kommun du ska logga in mot. Har du barn placerade i flera kommuner som använder Edlevo måste du logga in mot varje kommun. Efter inloggning visas de tjänster som tillhandahålls av den valda kommunen. Vårdnadshavare får enkelt tillgång till viktiga funktioner gällande förskola, fritidshem och skola.
- Edlevo – Appar på Google Play
Kompatibilitet med dina aktiva enheter Samsung SM-A536B. Kräver Android 7.0 och senare. - Edlevo i App Store (apple.com)
Kompatibilitet iPhone Kräver iOS 13.0 eller senare. iPad Kräver iPadOS 13.0 eller senare.
Vårdnadshavare kan logga in en webbversion av appen Edlevo och här finns länken.
När ditt barn fyller 18 år kommer du inte längre att se barnet i appen.
Är du god man, fosterförälder eller familjehem och därmed behöver få tillgång till skolsystemen ska du vända dig till personalen på förskolan eller skolan som hjälper dig med mer information.
Meny förskola, fritidshem och skola
Startsidan visar hur dagen ser ut och du kan även välja aktuellt datum framåt i tiden via kalendern på sidan. Du har tillgång till att direkt anmäla frånvaro och här finns uppgifter om:
- Start och sluttid för dagen utifrån barnschema i förskola/fritids
eller skolschema i grund- eller gymnasieskola. - Uppgift om stängda dagar i förskola/fritids.
- In- och utcheckningstider i förskola/fritids.
- Anmäld frånvaro.
- Anmäld ledighetsansökan inom skola och status.
För att komma till aktuella tjänster går du via menyn (tre streck) uppe till höger.
- Mina kontaktuppgifter hämtar adress från folkbokföring Skatteverket. Det är viktigt att du anger aktuellt mobilnummer och e-post för att kunna ta del av viss information som förskola, fritidshem och skola skickar ut.
- Meddelande från Kristianstads kommun skickas om elev har ogiltig frånvaro i skola, schema saknas för barnet eller information om registrering av lovplanering förskola/fritidshem. Att skicka meddelande som vårdnadshavare är inte aktivt för skola, men funktionen finns i Unikum.
- Inställningar för att välja språk svenska eller engelska.
- Hjälp med olika avsnitt för varje funktion.
Vårdnadshavare förskola fritidshem
Det finnas tjänster som är beroende av att adress stämmer överens mellan vårdnadshavare och barn eller att delad plats är registrerad om vårdnadshavare har olika adresser. Kontakta Skatteverkets folkbokföring om något är felaktigt med adressuppgifter.
Ansökan till förskola eller fritidshem sker inom appen Edlevo och vid inloggning behöver du välja Kristianstad kommun. Vid första tillfället kan det ibland behövas att du inom tjänsten, trycker på knappen "hittar du inte barnet? klicka här". Detta för att hämta aktuella uppgifter från folkbokföring.
Det går även bra att ansökan via denna e-tjänst, tryck på länk.
Meny förskola fritidshem
- Avsluta placering
Svar från båda vårdnadshavarna om dom ej bor på samma adress. - Barnomsorgsansökan
- Barnschema
Viktigt att du lämnar in aktuella schematider minst en vecka i förväg och det ligger till grund för verksamhetens planering. Vid lov är det jätteviktigt att du lämnar aktuella schematider i god tid och har dialog med personal vid ändringar. - Barnschema - månadsöversikt
- Familjeförhållande
Familj är en del av beräkningen för avgift och avses de personer som är folkbokförda på samma adress. Du ser din nuvarande familj, eventuell framtida familj och kan föreslå en familjeförändring. - Frånvaro
Här anmäler du frånvaro upp till 3 dagar eller del av dag. - Lovplanering
Förskola eller fritidshem skickar ut registreringsperiod för lovplanering där du anger vilka dagar som ditt barn ska vara ledigt. Har du omsorgsbehov alla dagar skickar du in lovplanering utan att ange lediga dagar. Då får personalen information att ditt barn inte kommer vara ledigt och dina schematider ligger till grund för omsorg.
Aktuell ledighet kommer att uppdateras inom barnschema och blir låsta dagar när registreringsperioden är slut. Vid förändringar ta kontakt med verksamheten. - Meddelande
Du som har barn i förskola eller fritidshem kan skicka informationsmeddelande till personalen. För att nå tjänsten i Edlevo välj meddelande och tryck på plustecknet. Markera ditt barn under "Informationsmeddelande". Tryck vidare på bocken nere i högra hörnet för att börja skriva ditt meddelande. Tryck på skicka.
Meddelandet visas i närvaroöversikten för pedagoger. Om du skickar informationsmeddelande efter klockan 17 kommer det att visas nästkommande dag. - Personer som får hämta barnen
Det är endast vårdnadshavare som har tillgång till att skriva in aktuella namn och telefonnummer. - Registrera inkomst
Viktigt att du registrerar aktuell inkomst som är underlag för förskole- och fritidshemsavgift. - Svar på platserbjudande
Svar från båda vårdnadshavarna om dom ej bor på samma adress
Mer information läs vidare här:
E-post och SMS
Vid ansökan, platserbjudande, placering och avslut placering kommer information skickas ut via e-post och sms, som hämtas från dina registrerade kontaktuppgifter.
Köaktualisering skickas ut efter 60 dagar via e-post och sms där du behöver skicka kösvar via sms om du vill stå kvar i kö till förskola.
Vårdnadshavare skola
Startsidan är en dagplan som visar dina barn och vilket skolschema som är aktuellt idag och finns en direktknapp för anmäl frånvaro.
Meny skola
- Frånvaro
Anmäl frånvaro upp till 3 dagar eller del av dag. - Ledighetsansökan
Du kan ansöka om ledighet upp till 10 dagar under ett läsår digitalt. Här skapar du och skickar in ledighetsansökan. - Meddelande
Skickas om elev har ogiltig frånvaro i skola och du ser aktuell lektion. Att skicka meddelande som vårdnadshavare är inte aktivt för skola, men funktionen finns i Unikum. - Skolschema
Här visas skolschemat för ditt barn som har en placering i skola. Dagens datum visas med ämne och klockslag för respektive lektion. Du kan trycka vidare för att se andra dagar eller veckor (kommande eller föregående veckor). - Ämnesval och språkval
Här kan du registrera ditt barns språkval när det är aktuellt, utifrån de val som skolan erbjuder. - Studieplan
Vårdnadshavaren se sitt barns studieplan, till dess att barnet fyllt 18 år. - Modersmål
Här kan du ansöka om modersmålsundervisning till ditt barn. Om du sedan tidigare har en beviljad modersmålsansökan och inte vill ändra den behöver du inte skicka in en ny. Modersmålsundervisning erbjuds för elev från och med årskurs 1.
- Mer information om frånvaro och ledighet läs vidare här:
Information på andra språk
Information om appen Edlevo på följande språk.
- Albanska
Pdf, 186 kB. (Pdf, 186 kB)
- Arabiska
Pdf, 296.8 kB. (Pdf, 296.8 kB)
- Dari
Pdf, 389.8 kB. (Pdf, 389.8 kB)
- Engelska
Pdf, 187.9 kB. (Pdf, 187.9 kB)
- Somaliska
Pdf, 187.6 kB. (Pdf, 187.6 kB)
- Svenska
Pdf, 206.7 kB. (Pdf, 206.7 kB)
Elev
Som elev har du tillgång tillgång till EdlevoElev som finns under "Mina verktyg" i Unikum. Via Kristianstads kommuns hemsida Vuxenutbildningens kan du komma åt EdlevoElev under vuxenutbildningens elevinformation.
Meny skola
Schema
Visar dagens schemaaktiviteter. Genom att använda datumväljaren kan du navigera mellan datum för att se tidigare eller kommande schemaaktiviteter.
Dina kontaktuppgifter
Under menyn längst upp till höger finns möjlighet att välja “Visa fullständig profil”. Här visas din adress utifrån folkbokföringen. Det är viktigt att du anger aktuellt mobilnummer och e-post.
Studieplan
Här visas din studieplan med pågående, planerade och avslutade kurser.
Frånvaro
Här kan du göra frånvaroanmälan (myndig elev), se anmäld frånvaro och rapporterad frånvaro.
- Ledighetsansökan
Här kan du som myndig elev ansöka om ledighet upp till 10 dagar under ett läsår digitalt. Här skapar du och skickar in ledighetsansökan. Efter att ha skickat in ansökan är den synlig i pågående ansökningar. När mentor eller rektor har beviljat eller avslagit ansökan, kan du se beslut och eventuell kommentar. Ej myndiga elever kan endast följa processen och ta del av beslut.
Mer information läs vidare här:
Studieval Gymnasiet
Här gör du ditt studieval inför åk 2 och åk 3. Skolan informerar när tjänsten är tillgänglig.
Ansökan Vuxenutbildning och SFI
Visar ansökan.
Kursbesked Vuxenutbildning
Du kan svara genom att tacka Ja eller Nej till kurser som du har blivit antagen till.
Personal
Personal når Edlevo via kommunens intranät under "System/program" och inom Edge webbläsare via Kristianstads kommuns favoriter BUF.
Om du behöver logga in i Edlevo från en dator som inte är kommunal loggar du in med BankID via denna länk:
Prorenata
Prorenata är ett skolsystem som används för dokumentation av känsliga uppgifter som förs i journaler och akter. I Prorenata dokumenteras även beslut som rektor eller skolchef tar gällande enskilda barn och elever.
Webbportal
Du som vårdnadshavare och du som elev (från klass 7) har tillgång till elevhälsans webbportal. I webbportalen kan du exempelvis besvara och skicka in hälsofrågor, besvara och skicka in samtycken samt se och hantera bokade besök hos skolsköterska eller skolläkare. Nytt utskick till webbportalen föregås alltid av ett meddelande till din mail med uppmaning att logga in i Elevhälsans Webbportal.
För att du ska få meddelande till din mail om webbportalen är det viktigt att både du som vårdnadshavare och du som elev har registrerat rätt mailadress och rätt mobiltelefonnummer i Unikum och/eller i Edlevo Appen.
Elevhälsans webbportal når du via länk eller QR kod nedan.

Begäran om handlingar och loggutdrag från Prorenata
Om du/ditt barn har en pågående skolgång i Kristianstads kommun vänd dig till aktuell skola.
Om du/ditt barn inte har en pågående skolgång i Kristianstads kommun och är född 2001 eller senare läs mer på nedan länk:
Vid begäran om handlingar och loggutdrag från elevhälsan gällande individer födda 2000 och tidigare vänd dig till kommunarkivet.
Elevhälsan
För att komma i kontakt med elevhälsan var god kontakta ditt barns skola. Mer information om elevhälsan finns på nedan länk.
Elevenhet i skolan
Kristianstads kommun vill skapa goda förutsättningar för en utbildning där modern informationsteknik används som ett naturligt verktyg i skolarbetet.
Kristianstads kommun vill skapa goda förutsättningar för en utbildning där modern informationsteknik används som ett naturligt verktyg i skolarbetet.
- Vilket ansvar har man vid lån av annans egendom?
- Vad händer om IT-utrustningen skadas?
- Vad händer om IT-utrustningen blir stulen?
Därför erbjuds elever i åk 4 - 9 i kommunens grundskolor eller i kommunens gymnasieskolor möjligheten att låna en personlig bärbar dator (Chromebook eller PC) under tiden du går i skola i Kristianstads kommuns regi. IT-utrustningen utgör ett kompletterande lärverktyg för eleven och är avsedd att nyttjas inom ramen för skolarbetet.
Som elev får du en ny elevenhet i åk 4, 7 och åk 1 på gymnasiet. Du har kvar din elevenhet under tre år och lämnar in den till skolan vid skolslut åk 6, 9 och åk 3 på gymnasiet. Det är frivilligt att låna en dator, men du förväntas ha en dator i undervisningen varje dag.
För att få låna en elevenhet ska du som elev och vårdnadshavare ha läst och skrivit under att du tagit del av information om lån av elevenhet. Detta informationsblad får du av skolan när du börjar en kommunal skola och det är aktuellt att låna en elevenhet.
Vilket ansvar har man vid lån av annans egendom?
Vid lån av annans egendom följer normalt en så kallad vårdplikt. Låntagaren är således skyldig att väl vårda egendomen genom att förvara, hantera och använda egendomen på ett aktsamt, och för ägaren, betryggande sätt.
Låntagaren bär normalt även ett så kallat presumtionsansvar, vilket innebär att låntagaren ansvarar för uppkomna skador på egendomen såvida inte låntagaren kan visa att skadan inte har orsakats genom oaktsamhet från låntagarens sida. Skador som uppkommer genom rena olyckshändelser eller där låntagaren inte kan anses ha varit oaktsam faller däremot utanför låntagarens ansvar.
Vad händer om IT-utrustningen skadas?
I händelse av skada på den lånade IT-utrustningen kommer en skadeståndsrättslig bedömning av elevens ansvar att göras i varje enskilt fall. Om kommunen bedömer att eleven har vållat den aktuella skadan genom oaktsamhet eller uppsåt kan ett ersättningsanspråk riktas gentemot eleven. Ett ersättningsanspråk, med stöd av 3 kap. 5 § skadeståndslagen, riktas gentemot vårdnadshavaren om eleven är under 18 år.
Det finns tre olika debiteringsnivåer för ersättningsanspråket. Vilken debiteringsnivå det blir beror på hur gammal elevenheten (Chromebook, PC) är. Skador på elevenheten under det första året debiteras 2500kr, det andra året 1500kr och det tredje året 1000kr.
För det fall att ersättningsanspråk riktas gentemot dig som elev eller vårdnadshavare uppmanar kommunen dig att göra en skadeanmälan på din hemförsäkring.
Under tiden som fel eller skada åtgärdas står kommunen för utlåning av tillfällig ersättningsdator. Om elevenhet bedöms att den inte går att reparera utan eleven tilldelas en annan elevenhet, behöver inte denna elevenhet vara ny utan kan vara en begagnad.
Vid skada ska du som elev berätta detta för din mentor i skolan. Om datorn skadats är det viktigt att berätta om vad som hänt för att göra det lättare att reda ut händelsen. Detta görs via blankett om skadeanmälan som skolan tillhandahåller. Ifylld blankett lämnas till elevens mentor på skolan för vidare hantering.
Vad händer om IT-utrustningen blir stulen?
Du som myndig elev eller vårdnadshavare gör själv polisanmälan vid förlust av utrustningen och meddelar din mentor på skolan. Vid polisanmälan uppges datorns serienummer. Serienummer och blankett för polisanmälan tillhandahålls av skolan.
Microsoft 365 for Education
Vi använder M365 fE som mejl- och dokumenthanteringssystem för elever och personal.
Skolsystemet M365fE är ett molnbaserat verktyg för bland annat mejl- och dokumenthantering för elever och personal på barn- och utbildningsförvaltningen, som är enkelt att anpassa i klassrummet.
M365fE är användarvänligt och anpassat för att man ska kunna arbeta och lära tillsammans. För elever med särskilda behov finns flera funktioner som underlättar, till exempel talsyntes och stavningsstöd, vilket också ger en större likvärdighet. Kommunen har ett avtal med Microsoft, vilket innebär att vi får hantera personuppgifter i tjänsten enligt GDPR.
När elever och personal är inloggade i M365fE är det domänen som bestämmer vissa saker som till exempel vilka appar man kan använda. Allt är lättåtkomligt, oavsett vilken enhet som används. Som användare har du obegränsad lagring, det är reklamfritt, allt autosparas och det går också att arbeta offline.
Skolplaceringar - Inflyttning, skolbyte och skolval
Optiplan – Mina skolval används för ansökan samt hantering av skolplaceringar för kommunala grundskolor vid inflyttning, skolbyten samt vid skolval till förskoleklass och årskurs 7. Här ser ni också era beslut om skolplaceringar.
I Optiplans vårdnadshavarportal loggar du som vårdnadshavare in med ditt BankID (krävs att samtliga vårdnadshavare har BankID). Blankett används i undantagsfall då vårdnadshavare saknar BankID, om någon i familjen har skyddade uppgifter eller om barnet är familjehemsplacerat, se länkar till blanketter nedan. Blanketter finns även att hämta på medborgarcenter i Rådhus Skåne.
- E-tjänst: Ansökan vid inflyttning, skolbyte och skolval
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Blankett: Ansökan om skolplacering på kommunal grundskola vid inflyttning
Pdf, 321.6 kB, öppnas i nytt fönster. (Pdf, 321.6 kB)
- Blankett: Ansökan om skolbyte till kommunal grundskola
Pdf, 309.5 kB, öppnas i nytt fönster. (Pdf, 309.5 kB)
Om du flyttar in till Kristianstads kommun och önskar skolplacering på en kommunal grundskola för ditt barn, gör du en ansökan om skolplacering via vår e-tjänst. Är barnet inte folkbokfört i vår kommun behöver du komplettera ansökan med underlag som styrker barnets framtida folkbokföringsadress (boendekontrakt om samtliga vårdnadshavare står på det alternativt en kopia på flyttkvittens på anmälan till Skatteverket).
Barn från annan kommun som placeras i familjehem eller HVB-boende.
I dessa fall ska vårdnadshavare/hemkommunens socialtjänst/familjehem ansöka om skolplacering via inflyttningsblankett. Ansökan ska alltid styrkas med placeringsbeslut från hemkommunens socialtjänst.
Skolbyte till och i mellan kommunala skola
Om ni önskar göra ett skolbyte till eller i mellan kommunala grundskolor är det möjligt att göra under skolbytesperioderna. Skolbyten från fristående skolor hanteras löpande i mån av plats. Skolbyten på grund av ändrad folkbokföring hanteras löpande om barnet flyttar utanför sin nuvarande skolskjutsgräns.
Skolval - Önska förskoleklass och årskurs 7
Om ditt barn ska börja i förskoleklass eller årskurs 7 till hösten har du möjlighet att önska skolor under skolvalsperioden som är öppen under 2 veckor i februari-mars.
Medborgarcenter hjälper dig
Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.
- Telefon: 044-13 50 00
- Karta: Besök oss
Länk till annan webbplats.