Lättläst: Kommunfullmäktige

Det är politiker och partier i kommunfullmäktige som bestämmer i kommunen.

Kommunfullmäktige är de politiker
som bestämmer i en kommun.
I Kristianstads kommun
är 65 politiker med i kommunfullmäktige.
De bestämmer om hur kommunen ska använda sina pengar,
hur hög skatten ska vara
och vad som ska hända i kommunen i framtiden.

Politikerna är med i olika partier.
Vi bestämmer när vi röstar
hur många politiker från varje parti
som ska vara med i fullmäktige.
Det parti som får flest röster
får ha med flest politiker
i fullmäktige.

Fullmäktiges möten är öppna för alla.
Du får gärna komma och lyssna.
Du kan också titta på mötet. 
De sänds här på webben.

Tillbaka

  • Report errors on page

    For other questions to the municipality, please use this form.

    * Mandatory if you want a reply

    What you send to the municipality becomes common record.