Inhämta fakta kontaktman
Rutin för kontaktman inhämta fakta inför ny kund flyttar in på vård och omsorgsboende.
Enhetschefen på det aktuella vård- och omsorgsboendet skriver ut biståndshandläggarens beställning med uppdraget till kontaktman/omvårdnadspersonal när ny kund tackat ja till anvisat boende, samt meddelar planerat inflyttningsdatum.
Kontaktman/omvårdnadspersonal har ansvar för att;
- Läsa igenom biståndshandläggarens beställning/uppdrag som innehåller en samlad bedömning om kundens behov och resurser samt målsättning med insatserna.
- Kontakta kontaktman/omvårdnadspersonal från tidigare ordinärt boende, vård-och omsorgsboende eller korttid för överföring av information kring kundens behov och resurser. Samtycke från kund ska finnas och vara inhämtat innan informationen överförs.
- Vid inflyttningen sker besök hos kund för att välkomna, delge och inhämta information om bl.a. kost, förflyttning, larm, riskbedömning samt förväntningar och önskemål.
- Information/överrapportering om kundens hälso- och sjukvårdsbehov sker av legitimerad personal.
- Informera om levnadsberättelsedokumentet "Mitt Liv" och fråga anhöriga/ närstående om de kan/ vill vara behjälpliga för de kunder som inte själva kan men vill berätta om sig själva