Tillfällig vistelse från annan kommun
När en kommuninvånare från annan kommun tillfälligt planerar att vistas i Kristianstads kommun.
Om du som kund planerar att vistas i Kristianstads kommun under en kortare period, kontakta din hemkommun för hjälp med ansökan. Flödet nedan visar verkställighetens interna hantering av att verkställa hjälpen från en annan kommun.
- Vald utförare får beställning i Lifecare samt inkomna handlingar/underlag från bosättningskommun via fax från Myndighetsenheten.
- Beslut verkställs i verksamhetssystemet.
- Genomförande journal upprättas i verksamhetssystemet.
- Dokumentation och genomförandeakt upprättas och ska vara fysiskt tillgänglig för personal och enhetschef.
- Utförd tid registreras i LMO
- När den tillfälliga vistelsen är planerad längre än två veckor utses kontaktman och genomförandeplan upprättas.
- Enhetschef meddelar skriftligt, antal utförda timmar som ska faktureras hemkommunen, till ekonomiassistenten i det geografiska området. När det gäller extern utförare ansvarar staben för faktureringen.
- Resursfördelning för timmarna utgår inte från omsorgsförvaltningen utan intäkten från annan kommun ska finansiera kostnaden.
- När insatserna upphör avslutas verkställigheten i verksamhetssystemet.
Rutiner utifrån ett Hälso- och sjukvårdsperspektiv:
- Legitimerad personal får besked via legitimerad personal/patient/närstående angående tillfällig vistelse.
- Legitimerad personal kontaktar ansvarig enhetschef.
- Individuell bedömning måste göras i varje enskilt ärende och avtal upprättas med tydlig ansvars- och kostnadsfördelning.
- Legitimerad personal tar emot rapport från hemkommunen.
- Legitimerad personal ansvarar för att debiteringsunderlag finns.