Meny

Ny dosleverantör

Från den 22 augusti klockan 07.00 till 5 september klockan 07.00 pågår ett byte av dosleverantör för Region Skånes cirka 30 000 dospatienter i öppenvård. Själva bytet är planerat att ske under helgen 3-4 september.

Fullmakt 

I samband med byte av dosleverantör från Dosapoteket till Apotekstjänst behöver nya fullmakter lämnas in. Fullmakter gäller leveranser från Apotekstjänst som hämtas av annan person än brukaren. Nya fullmakter behöver lämnas in  enbart till utlämningsställen som t.ex. Coop eller liknande. Tidiagare  fullmakter som finns på apoteket eller apoteksombudd gäller som vanligt.    

Nuvarande fullmakter till utlämningsställen kommer att gälla fram till 12/9. Nya fullmaktsblanketter kommer också att finnas hos utlämningsställen.     

Uthämtning av annan person än brukaren fungerar även med dubbla legitimationer, dvs både legitimation för brukaren och den som hämtar ut leveransen.

Meddelanden och beställningar 

Dosdispenserade läkemedel - Vårdgivare Skåne (skane.se)

Meddelande är endast för att ssk som användare ska se meddelande och beställningar till Apotekstjänst istället för som innan till Svensk Dos.

Support och kontakt - Pascal - Vårdgivare Skåne (skane.se)

Leveransadresser

Det ska vara möjligt att hitta Apotekstjänsts nya leveransadresser i listan för att förbereda ny dospatient. Svensk dos gamla leveransadresser visas också men de går inte att välja och kommer att försvinna inom en månad. Det kommer således ligga dubbla leveransadresser i listan så det är viktigt att välja leveransadressen där Apotekstjänst står som dosaktör. I de flesta fall heter de nya leveransadresserna samma sak som de gamla men i vissa fall skiljer sig namnen åt. Apotekstjänst ska kunna svara på denna fråga eftersom de har information om vad deras nya leveransadresser heter etc.


Observera att det här inte har något att göra med förvalt dosapotek. Valet under förvalt dosapotek styr bara hur beställningar och meddelanden visas på första sidan i Pascal.

 

Utveckling

Synpunkter som inkommit till oss i nätverksgruppen (Region, MAS representanter samt
Apotekstjänst) på identifierade problem som medför en stor patientsäkerhetsrisk ute i våra
verksamheter:

  • Mängden av dokument som medföljer vid leverans. Dosrecept, packlistor, kostnader för
    läkemedel mm.
  •  Avsaknad av markering vid ev förändringar i patientens status på packlistan/följesedel.
    (D, O, V ………..o.s.v
  •  Meddelandefunktionen i Pascal- ”koppling” mellan Pascal och Apotekstjänst är inte den
    samma som då vi hade Svensk Dos och Apoteket AB. De hänvisar oss till en blankett och
    kontakten sker via Outlook.
  • Förbrukningsartiklar tillhandahålls inte av Apotektjänsten. 

NYTT 22/10

  • Har kommit i kontakt med apotekstjänst ang 3 dygns påsar som saknas, fick till mig att kryssa i för 2 dagar och sen skriva i händelse att jag önskade för tre dagar så skulle farmaceuten titta på detta… annars om det var för mer än 2 dygn måste läkaren beställa nya doser via pascal.” Kommunerna motsätter sig denna hantering. Detta kommer att hanteras med Apotektjänsten med önskan om ett annat förfarande. 

Det pågår ett arbete mellan Regionen, MAS-nätverket och Apotekstjänst för att ovanstående
problem ska åtgärdas.Har ni fler synpunkter mejla dessa till MAS katarzyna.wisniewska@kristianstad.se

 Mer info 

 - se under dokument

  • Report errors on page

    For other questions to the municipality, please use this form.

    * Mandatory if you want a reply

    What you send to the municipality becomes common record.