Fall
Information om hantering av fallavvikelse.
Hantering av fallavvikelser
- Fallrapport skrivs i avvikelsesystemet samma dag som fallet inträffat. I avvikelsesystemet fyller man i om kund har hemsjukvård eller ej. När kund inte har hemsjukvård ska händelsen rapporteras och hanteras enligt SoL/ LSS. Alla kunder på Vård- och omsorgsboende har hemsjukvård.
- Fallet registreras även i Senior alert (gäller de kunder som registreras i Senior alert).
- Fallrapporten skickas via systemet till enhetschef/verksamhetsansvarig LOV och eventuellt till leg sjuksköterska, arbetsterapeut och fysioterapeut.
- En anteckning görs i SoL-journalen/LSS-journalen/patientjournalen att en fallolycka har inträffat, vilka åtgärder som har vidtagits samt att en fallrapport är upprättad och att fallet är registrerat i Senior alert.
- Riskbedömning av fallavvikelsen (HSL) görs av den legitimerade personal som är mest lämpad utifrån händelsens art/ orsak. Automatiskt dirigeras händelsen till arbetsterapeut och fysioterapeut men om fallavvikelsen mer handlar om sjuksköterskans kunskapsområde så kan sjuksköterska läggas till som medutredare för att riskbedöma och medverka i utredning av fallet.
- Enhetschef/verksamhetsansvarig LOV kontaktar de personer som ska delta i utredningen om de inte redan är förvalda i systemet som utredare.
- Enhetschef/verksamhetsansvarig LOV ser till att åtgärder blir vidtagna och följer upp dessa.
- Enhetschef/verksamhetsansvarig LOV redovisar antalet fallolyckor, vidtagna åtgärder och resultat till övriga teamet på verkställighetsmöten.
Vid utredning av fallavvikelser så fyller man i de rutor i utredningsdelen som är aktuella, alla rutor behöver inte fyllas i. Om det gäller fallavvikelse HSL ska följande frågor besvaras i utredningsdelen:
Är patient riskbedömd för fall?
Finns en ökad risk? Vilka åtgärder är vidtagna p g a ökad risk?