Skolmatsedel

Det finns menyer på Dinskolmat.seDärifrån kan du kan skriva ut en matsedel. Menyn finns också som app Skolmaten för telefon eller surfplatta. Separat finns meny för laktosreducerad kost och meny för frukost och mellanmål.

Matsal


Näringsriktigt mellanmål och frukost

Bra mellanmål och frukost ger både energi och näring i lagom mängd. 
Ett exempel på bra mellanmål för en elev i årskurs 1–3 är två smörgåsar med pålägg, ett glas mjölk och en frukt. Frukosten kan vara något större.

För att frukost och mellanmål ska ge tillräckligt med näring bör de alltid inkludera tre byggstenar:

Mjölkprodukt (eller alternativ med liknande näringsinnehåll, till exempel berikad havredryck)
Bröd med pålägg och/eller flingor/müsli
Frukt och grönsaker

Med dessa livsmedel blir maten enkel att göra i ordning och lätt att variera. Använd gärna nyckelhålsmärkta livsmedel.

Mellanmål och frukost bör inte innehålla söta och/eller näringsfattiga livsmedel, som exempelvis nyponsoppa, fruktyoghurt, saft eller bakverk. De ger energi men innehåller samtidigt mycket socker och ger sällan tillräckligt med näring. 

Sallad


Länkar

Meny på Dinskolmat.se 

Meny för laktosreducerad kost 

Meny för frukost och mellanmål