Lättläst: Vård- och omsorgsboende

Har du svårt att klara av att bo hemma
kan du kanske få flytta till ett vård- och omsorgsboende.
Ett vård- och omsorgsboende är för dig som har stort behov av vård
och behöver mycket hjälp.

Ett vård- och omsorgsboende är ett stort hus med många lägenheter.
Det finns också en matsal och ett vardagsrum.

På vård- och omsorgsboende bor du i en egen lägenhet.
Det är oftast ett rum.
Du har även ett badrum med dusch och toalett.

På ett vård- och omsorgsboende finns det alltid personal.
Personalen jobbar dag, kväll och natt. 

Om du vill söka vård- och omsorgsboende
ska du prata med en biståndshandläggare.
Ring till kommunens växel på telefonnummer 044-13 50 00.
Säg att du vill prata med en biståndshandläggare.
Tala om var du bor och hur gammal du är.
Växeln kopplar dig till rätt person.

Biståndshandläggaren och du bestämmer möte.
Ni pratar om vad du behöver hjälp med
och vad du inte klarar av att göra själv.
Efter mötet tar biståndshandläggaren ett beslut
om du har behov av att bo på ett vård- och omsorgsboende.

Du betalar en avgift för boendet.
Avgiften beror på hur mycket pengar du har.
I avgiften ingår hyra, mat, omsorg och viss sjukvård.

Tillbaka