Lättläst: Hjälpmedel

Du kan ibland behöva hjälpmedel
för att klara ditt dagliga liv.
Exempel på hjälpmedel är:

  • Rullstol
  • Rollator
  • Toalettförhöjning
  • Duschpall
  • Köksredskap
  • Bestick

 

En arbetsterapeut i Kristianstads kommun kan låna dig hjälpmedel.
Ring kommunens växel på telefonnummer 044-13 50 00.
Säg att du vill prata med en arbetsterapeut.
Tala om för personen i växeln var du bor.
Växeln kopplar dig till rätt person.

Du och arbetsterapeuten bestämmer tid
för ett besök hemma hos dig.
Arbetsterapeuten undersöker vilket hjälpmedel du behöver.

Du får låna hjälpmedel utan att det kostar något.
Det kostar pengar att prova vilket hjälpmedel du behöver.
Hur mycket det kostar beror på hur mycket pengar du har.
Du ska lämna tillbaka hjälpmedlet när du inte längre behöver det.

Tillbaka