Lättläst: Hemtjänst

Du kan få stöd och hjälp
för att kunna bo kvar hemma.
Att ha hemtjänst betyder att personal kommer hem till dig
och hjälper dig.

Du kan få hjälp med olika saker.
Hemtjänsten kan hjälpa dig med:

  • ta av och på kläder
  • duscha
  • städa
  • tvätta
  • handla mat
  • promenader
  • sällskap
  • hjälp till till exempel vårdcentral
  • trygghetslarm

 

Om du vill söka hemtjänst
ska du prata med en biståndshandläggare.
Ring till kommunens växel på telefonnummer 044-13 50 00.
Säg att du vill prata med en biståndshandläggare.
Tala om var du bor och hur gammal du är.
Växeln kopplar dig till rätt person.

Du och biståndshandläggaren bestämmer tid och plats för ett möte.
Din man eller fru eller någon annan får gärna vara med på mötet.
Du som har svårt att förstå svenska
kan be att kommunen tar med en tolk.
På mötet berättar du om vilken hjälp du behöver.

Biståndshandläggaren beslutar om vilken hjälp du kan få.
Du kan välja vem som ska ge dig den hjälp du behöver.
Hjälpen kan du få av kommunen
eller ett privat företag som kommunen godkänt.
Biståndshandläggaren talar om för dig vilka företag du kan välja på. 

Personal från hemtjänsten eller företaget du valt
bestämmer tillsammans med dig om när de ska komma
och hur de ska hjälpa dig.

Om du inte är nöjd med hjälpen får du byta.
Du kan byta till kommunen eller privata företag.

Du betalar en avgift för den hjälp du får.
Avgiften beror på hur mycket pengar du har.

Tillbaka