Lättläst: Så här fungerar kommunen
Hela Sverige är uppdelat i 290 kommuner.
Vi betalar pengar till den kommun vi bor i.
Det kallas kommunalskatt.
Vi får också vara med och bestämma
hur kommunen ska använda pengarna.
Det gör vi när det är val i kommunen
genom att rösta på de politiker
som vi vill ska bestämma i kommunen.
Det är val i kommunen vart fjärde år.
Kommunerna sköter till exempel skolan,
vård av gamla,
vatten och avlopp,
gator och parker,
bad och idrottsplatser.
Kommunen kan också hjälpa till
om du har problem med ekonomin.
Du kan få stöd om någon är elak mot dig
och behandlar dig illa.
Kommunfullmäktige
Kommunstyrelsen och dess förvaltningar
Nämnder och förvaltningar
Kommunens ekonomi
Du kan också vara med och bestämma
Tillbaka
Sidansvarig: Webmaster
Publicerad: 2008-04-07 | Senast ändrad: 2012-01-19