Information om nya influensan

Det nya influensaviruset kallas för H1N1.
Det kan spridas mellan människor.
Det är ett nytt slags influensavirus
och ingen har haft det förut.
Vem som helst kan få den nya influensan
men det betyder inte säkert att den är farlig.

Det finns tre tips för att inte bli sjuk.
1. Tvätta dina händer ofta.
2. När du hostar eller nyser ska du göra det i ditt armveck.
3. Känner du dig sjuk ska du stanna hemma.

Känner du dig sjuk ska du ringa 1177.
Då får du prata med en läkare.
Vill du fråga om influensan
ska du ringa ett annat telefonnummer.
Då ringer du 020-20 20 00.
Du kan ringa både dag som natt.

Du kan läsa mer om influensan på länken nedan.
Det är information på lättläst svenska.
krisinformation.se

På kommunens hemsida finns mer information om influensan.
Texten är inte på lättläst svenska.
Tryck på länken nedan om du vill komma dit.
Mer information om influensan