Lättläst: Kristianstads vattenrike

Vattenriket är ett biosfärområde. 
Det betyder att det är ett område med fin natur
och många växter och djur.
Vi sköter om området
och arbetar för att skydda det.

Det finns ungefär 500 sådana områden
i över 100 länder.
Kristianstads Vattenrike är
området runt Helgeån
och vattnet i Hanöbukten
närmast kusten.

Många sällsynta växter och djur
lever i området.
Här finns landskap där människor har odlat och arbetat
och det finns stora inlandsstrandängar.
 
Du kan besöka ungefär 20 olika platser
i Vattenriket.
På varje plats kan du läsa information
om naturen och vad du kan se där.

Tillbaka