Allt fler nöjda med bygglovshanteringen

Artikeln publicerades 25 april 2024

JPG-format. Bygglovshandläggare på platsbesök ute i kommunen.

En färsk kundundersökning från SKR (Sveriges kommuner och regioner) visar att Kristianstads kommuns bygglovsavdelning får allt högre betyg, både bland privatpersoner och företag.

Ökningen visar att de senaste årens förändringar och utveckling av service och information har gett positiva resultat.

Området "bygg" ökar med 8 enheter för privatpersoner och 5 för företag, vilket innebär att bygglovsavdelningen nu når upp till en godkänd gradering även för företagsärenden. Privatpersoner ger år 2023 betyget ”högt” i samtliga kategorier när det gäller bygglovsavdelningen hos Kristianstads kommun.

Kunderna är framför allt nöjda med bygglovsavdelningens attityd och bemötande, samt digitala tjänster, vilket avdelningen lagt särskilt fokus på att förbättra och utveckla de senaste åren.

– Vi är mycket glada över att se den positiva trenden i vår kundnöjdhetsmätning. Det är ett bevis på vårt hårda arbete att förbättra kundupplevelsen och göra bygglovsprocessen smidigare för både privatpersoner och företag, säger Marie-Louise Gustafsson, bygglovschef på miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.

Webbplats och råd/vägledning har inte fått samma goda resultat, vilket bygglovsavdelningen hoppas kunna få se en förbättring av till nästa år:

– Vi utvecklade och lanserade nya webbsidor i slutet av 2023, där vi bland annat la mycket fokus på att förbättra bygglovsguiden. Vi har redan fått in mycket positiv feedback och hoppas kunna se resultatet av detta till nästa års mätning, säger Marie-Louise Gustafsson.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar 6 maj kl 07.45
Hjälpte informationen på sidan dig?